maandag 9 maart 2009

Lessenserie Groep 4 Piraten

Piraten


Les 1: De brief in de fles

Doel:
- Het doel van deze les is om het thema piraten te introduceren.

Inleiding:
Je vertelt dat je vanmorgen langs het water reed en dat je opeens iets zag drijven. Je hebt het opgevist en het bleek een fles te zijn. Toen je in de fles keek bleek dat er een brief in zat. Natuurlijk heb je gewacht totdat de kinderen op school waren voordat je de brief ging lezen.

Kern:
Lees de brief voor. Vraag aan de kinderen van wie de brief was. Wat is een piraat? Wat doen piraten?
Je vertelt dat jullie aan het eind van de week de schat gaan zoeken, omdat jullie eerst nog wat meer moeten leren over piraten.

Afsluiting:
De kinderen gaan nu zelf boeken lezen over piraten, om zo meer informatie over ze te verkrijgen. Deze informatie kunnen ze tijdens de rest van het thema goed gebruiken.


Les 2: Verhaal Woeste Willem en piraten



Doel:
- De kinderen beleven het leven van een piraat en geven hun mening/discussiëren over verschillende stellingen.
- De kinderen oefenen met het verwoorden van hun mening.

Inleiding:
Je leest het verhaal van Woeste Willem voor.

Kern: (deze zou je ook de volgende dag kunnen doen)
Je leest het boek over Piraten voor. Hierna bespreek je met de kinderen de verschillen tussen echte piraten en Woeste Willem.

Afsluiting:
Je geeft de kinderen de stellingen. Op dit blad staan vier stellingen waaronder de kinderen hun mening moeten schrijven. Met de hele klas wissel je deze meningen uit. Probeer de kinderen goed te laten verwoorden waarom ze iets wel of niet vinden.

Les 3: Piratenschip maken

Inleiding:
Samen met de leerlingen bedenk je wat er opvallend is aan een piratenschip. Wat heeft het wat andere boten niet hebben? (Piratenvlag, kraaiennest, kanonnen, roer etc. )

Kern:
Samen met de kinderen vouw je boten van wit A3 papier. Van deze boten worden echte piratenschepen gemaakt. Dus met kanonsgaten, een kraaiennest en natuurlijk piraten aan boord.

Afsluiting:
Maak op een tafel in de klas een zee. Hierop kun je de boten neerzetten. Bespreek samen met de kinderen wat voor opvallende piratenschip dingen ze op hun boot hebben gemaakt.

Les 4: Piratenkleding maken






Voorbereiding:
Laat alle kinderen van thuis een zwart t-shirt meenemen.

Inleiding:
Je vraagt aan de kinderen of ze weten hoe een piratenvlag eruit ziet. En hoe ziet een piraat eruit volgens de kinderen? Wat draagt een piraat?

Kern:
Deze les vindt plaats in een circuit. Dit circuit bestaat uit drie verschillende onderdelen, namelijk een piratenhoed, een piratenooglapje en een piratenshirt maken.

Groep 1 Piratenhoed:
http://knutselsite.be/carnaval-1/piratenhoed

Groep 2 Ooglapje:
Teken voor de kinderen in deze groep een sjabloon op het bord. Dit sjabloon moeten ze op de zwarte stof tekenen en uitknippen. Wanneer ze dit goed doen, kunnen ze straks een ooglapje omdoen.

Groep 3 Piratenshirt:
Laat de kinderen de sjablonen uitknippen en op hun zwarte t-shirt leggen. Hierna krijgen ze witte textiel verf van jou. Vertel aan de kinderen dat ze moeten proberen om het sjabloon zo stil mogelijk op het t-shirt te laten liggen tijdens het verven voor het mooiste effect.

Afsluiting:
Wanneer de shirts genoeg gedroogd zijn kunnen de kinderen ze aantrekken. Laat alle kinderen zich omkleden als piraat en maak een mooie groepsfoto.

Les 5: Piratenlied

Inleiding:
Samen met de kinderen leer je het piratenlied.

Kern:
Maak groepjes van ongeveer 6 kinderen en laat de kinderen een piratendans maken op het lied.

Afsluiting:
De kinderen voeren de piratendans voor elkaar uit in de kleren die ze tijdens les 4 gemaakt hebben.

Les 6: Schat maken


Inleiding:


Vraag aan de kinderen wat zij in een schatkist zouden willen vinden. Wat is voor hun een schat? Wat stop je eigenlijk in een schatkist?

Kern:
Samen met de kinderen ga je schatkisten maken. Hiervoor gebruik je kleine doosjes die de kinderen mooi beplakken met allerlei snippers gekleurd vloeipapier. In de schatkist stoppen ze iets kleins, bijvoorbeeld ene mooie steen, een dennenappel, een knikker etc. Schrijf op de schatkisten goed de namen!

Afsluiting:
Nu ga je met de kinderen lootjes trekken. Hierdoor krijgen ze een schatkist van iemand anders. Dit hoeft niet geheim te blijven. Vertel de kinderen dat jullie hier tijdens de rekenles mee aan de slag gaan.

Les 7: Schatkaart Rekenles



Doel:
Het kunnen ontcijferen en gebruiken van een schatkaart.

Inleiding:
Je deelt de schatkisten van de kinderen uit aan de kinderen die het lootje met diegene zijn naam hebben getrokken. Vertel de kinderen dat ze een schatkaart gaan tekenen voor het kind waarvan ze het lootje hebben getrokken. Natuurlijk moet dat geheim zijn. Daarom gaan de kinderen één voor één de klas uit om hun schatkist te verstoppen in de school. Vertel wel duidelijk dat de schatkist nog wel teruggevonden moet kunnen worden en dat ze goed moeten onthouden waar hij ligt, omdat ze het op de schatkaart moeten tekenen. Hang de schatkaart die je aan het begin van de week uit de fles hebt gehaald als voorbeeld voor de klas.

Kern:
Vertel de kinderen dat ze nu zelf een schatkaart gaan tekenen voor de kinderen waarvan de schatkist op hun tafel staat. Om het spannend te maken kun je alle tafels uit elkaar laten schuiven, zodat niemand op elkaars schatkaart kan kijken.

Afsluiting:
De kinderen geven de gemaakte schatkaart aan het kind van wie ze de schat hebben verstopt. Nu gaan de kinderen op zoek naar de schat. Elkaar helpen is hierbij niet verboden, maar voorzeggen wel.

Afsluiting van het project
Vertel de kinderen dat zij niet de enige zijn die goed schatten kunnen verstoppen. Die piraat
Zwartbaard heeft er ook nog steeds een verstopt die gevonden moet worden. Nu tover je de
schatkaart weer tevoorschijn en legt hem voor je op tafel. De kinderen komen rond de tafel staan en gaan bedenken waar de schat zou kunnen zijn. Met de hele klas ga je nu op zoek naar de schat. Deze ligt ergens in of om de school verstopt.
Wanneer hij gevonden is wordt het smikkelen en smullen, want in de schat zit namelijk limonade, bekertjes en schatkistjes (redband) die je lekker in de klas met elkaar op kunt eten.

1 opmerking:

  1. Link voor piratenhoed is veranderd naar :
    http://www.knutselsite.be/index.php?page=piratenhoed

    BeantwoordenVerwijderen