zondag 1 maart 2009

Lessenserie Groep 8 Emoties

Emoties


Les 1: Voorlezen deel Spijt


Inleiding:
Lees de achterkant van het boek "Spijt" voor aan de kinderen. Vraag aan de kinderen wat ze vinden van het onderwerp. Wat voor gevoel krijgen ze erbij?

Kern:
Lees vervolgens de stukken uit het boek waarin Jochem gepest wordt.

Afsluiting:
Bespreek na elk fragment wat je voorleest wat de kinderen daarvan vinden en wat ze erbij voelen.

Les 2: Woordweb emoties

Inleiding:
Hang een groot vel papier op het bord waarop in het midden "Emoties" staat en leg er een dikke stift bij. Leg aan de kinderen uit dat er op het vel allerlei emoties komen te staan. Deze mogen ze er zelf op schrijven. Wanneer de kinderen niet weten wat het woord emoties betekent, laat ze dit dan eerst opzoeken in het woordenboek.

Kern:
De leerlingen schrijven het vel vol met emoties.

Afsluiting:
Bespreek met de kinderen welke gevoelens er op het vel staan. Hoe voel je je bij de bepaalde gevoelens? Is het een positief of negatief gevoel? Kleur de positieve gevoelens groen en de negatieve rood. Wanneer er een emotie is waar gemengde meningen over ontstaan, maak je deze oranje. Het vel hang je op in de klas.

Les 3: Lezen verschillende boeken


Inleiding:
Laat de kinderen in groepjes van drie een boek uitkiezen van Carry Slee.

Kern:
De kinderen gaan het boek samen lezen ( dit kun je over een aantal dagen verdelen).

Afsluiting:
De kinderen maken een samenvatting van het boek. Hierin moeten ze de stukken waarin emoties een grote rol spelen onderstrepen. In les 7 komen deze samenvattingen terug.

Les 4: Blad emoties + spiegels


Inleiding:
Deel de kinderen het blad met emoties uit. Laat ze naar deze emoties kijken en vraag een aantal kinderen welke emotie vandaag het beste bij ze past.

Kern:
Geef nu alle kinderen een spiegeltje. Geef ze nu verschillende emoties en laat ze op die manier naar zichzelf kijken.

Afsluiting:
Nu roep je een kind voor de klas die je een emotie influisterd. Dit kind gaat deze emotie uitbeelden voor de klas. De rest van de klas moet raden welke emotie het kind uitbeeldt.


Les 5: Muziekles emoties tekenen


Inleiding:
Vraag aan de kinderen of ze bij bepaalde muziek een bepaald gevoel krijgen. Geef een voorbeeld van jezelf (Marco Borsato met Afscheid nemen bestaat niet maakt verdrietig,bijvoorbeeld)

Kern:
Iedereen heeft een blad papier en zes kleurtjes. Het lied "One" wordt beluisterd door de leerlingen en noteren maximaal zes gevoelens die dit lied bij hen oproept. Elk gevoel wat zij opschrijven geven ze een kleur. Alle gevoelens moeten verschillende kleuren hebben.
Hierna geef je alle kinderen een wit blad. Het witte blad wordt volledig ingekleurd met de "gevoelskleuren" die de kinderen hebben gekozen: Het gevoel wat het sterkst aanwezig is krijgt de grootste oppervlakte. Zo wordt er geminderd tot elk gevoel een gekleurd vak heeft.

Afsluiting:
Bespreek nu samen met de klas welke gevoelens het lied bij hen opriep. Hoe ervaren zij deze gevoelens? Positief of juist negatief? Wanneer ervaren ze deze gevoelens zelf?

Hang de tekeningen op in de klas, zodat de kinderen van elkaar kunnen zien welke gevoelens het lied bij hen opriep.

Les 6: Dramales emoties a.d.h.v. boeken


Inleiding:
De kinderen pakken de samenvatting die ze in les 3 hebben gemaakt er weer bij. Ze zoeken hierbij een stukje uit waarin veel emoties naar voren komen. Deze emoties noteren ze van te voren.

Kern:
Bij dit fragment gaan ze een toneelstukje maken. Dit mag het nadoen van het boek zijn, maar ook een heel ander stukje, waarbij wel dezelfde emoties als in het fragment naar voren komen.

Afsluiting:
De kinderen voeren de toneelstukjes op voor de klas. Tijdens deze toneelstukjes schrijft de rest van de klas op welke emoties zij vinden dat er geuit worden. Deze emoties worden later vergeleken met de emoties die het toneelgroepje van te voren had opgeschreven.

Les 7: Gevoelige gedichten

Inleiding:
Vertel de kinderen dat ze een gedicht gaan schrijven over een emotie. Laat hierbij de gedichten die in de bijlage "Gevoelige gedichten" staan eerst lezen. Hierdoor kunnen ze zien dat niet alle gedichten hoeven te rijmen en dat er gedichten bestaan over allerlei gevoelens. Bedenk ook samen met de kinderen waar de gedichten over zullen gaan en wat ze zullen betekenen.

Kern:
De kinderen gaan nu zelf aan de slag met hun gedicht. Voor het uitkiezen van de emotie kunnen ze eventueel het blad met de emoties gebruiken.

Afsluiting:
In groepjes van vier dragen de kinderen hun gedichten voor. Het beste gedicht wordt gekozen. Deze gedichten worden voorgelezen voor de klas. Er wordt gestemd welk gedicht het meeste emotie bevat. De uiteindelijke winnaar wordt op een goed zichtbare plaats in de klas gehangen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten