dinsdag 3 maart 2009

Lessenserie Groep 7 Ridders & Kastelen

















Ridders en Kastelen

Les 1: De brief voor de koning + woordweb

Doel:
Introduceren van het onderwerp ridders

Inleiding:
Schrijf groot op een poster het woord ridders. Laat de kinderen nadenken over het onderwerp en op het vel schrijven wat zij vinden dat bij dit onderwerp hoort.

Kern:
Lees de eerste twee hoofdstukken voor uit "de brief voor de koning".

Afsluiting:
Laat de kinderen naar het vel kijken en vraag of ze er nu nog woorden bij zouden kunnen zetten. Wanneer het vel zo volledig mogelijk is, wordt het op een zichtbare plaats in de klas opgehangen.

Les 2: Brief in geheimtaal schrijven

Inleiding:
Bedenk samen met de kinderen een geheimtaal.
Voorbeeld:
A = Z
B = Y
C = X
D = W
E = V
F = U
G = T
H = S
I = R
J = Q
K = P
L = O
M = N
N = M
O = L
P = K
Q - J
R = I
S = H
T = G
U = F
V = E
W = D
X = C
Y = B
Z = A
Of verzin voor alle letters een bepaald teken en schrijf deze op.

Kern:
Laat de kinderen een lootje trekken en voor dit kind een brief in geheimtaal schrijven. Om het makkelijker te maken is het misschien handig om de brief eerst gewoon te schrijven en dan te vertalen. Zorg wel dat de naam voor wie het is er in gewone taal op staat!

Afsluiting:
Gooi alle brieven in een hoed of doos en deel deze uit. Laat nu de kinderen hun brief ontcijferen en voorlezen voor de klas.

Les 3: ridderfilmpjes


Inleiding:
Deel de klas in vier groepen. Elke groep geef je een tekst uit de bijlage "Ridders en kastelen". Deze tekst gaan ze goed lezen.

Kern:
Samen met de kinderen bekijk je de volgende filmpjes (niet op volgorde), maar zonder geluid.
Filmpje 1
Filmpje 4
Hierna proberen de kinderen te raden bij welk filmpje hun tekst hoort. Dit vullen ze in op het antwoordenblad in de bijlage.

Afsluiting:
Laat de filmpjes nog een keer zien, maar nu met geluid. De kinderen kunnen nu controleren of ze goed geantwoord hadden.


Les 4: Zelf lezen ridders


Inleiding:
De kinderen kiezen een informatief boek over ridders. Ze gaan dit boek zelf lezen. Hierna kiezen ze één van de volgende onderwerpen:
* Ridderkleding
* Kastelen
* Het dagelijks leven van de ridder
* Koning Arthur
* Wapens in de riddertijd
Zorg dat het aantal kinderen wat hetzelfde onderwerp kiest ongeveer gelijk is.

Kern:
De kinderen die hetzelfde onderwerp hebben gekozen gaan samen een spreekbeurt voorbereiden over dat onderwerp. Ze vergelijken de infomatie uit de boeken en discussieren over verschillen.

Afsluiting:
Voor de klas houden de kinderen de spreekbeurt die ze hebben gemaakt over hun onderwerp. Deze moet ongeveer vijf minuten duren. Na alle spreekbeurten wordt er weer naar het woordweb gekeken. Kunnen er nog nieuwe woorden bij?

Les 5: Film "Brief voor de koning"


Inleiding:
Vertel de kinderen dat jullie de film "de brief voor de koning" gaan kijken. Hierbij is het belangrijk dat de kinderen alles wat in de film gebeurt goed begrijpen. De kinderen moeten goed opletten tijdens de film, omdat er na de film een samenvatting gemaakt moet worden.

Kern:
Bekijk samen met de klas de film

Afsluiting:
De kinderen schrijven een samenvatting van de film. Hierbij wordt er vooral gelet op het waarheidsgehalte van wat de kinderen opschrijven en niet zo zeer op de goede zinsvolgorde e.d.

Les 6: Ridderknutsel: kasteel


Inleiding:
Vertel de kinderen dat ze tijdens de les van de informatieboeken veel geleerd hebben over kastelen. Vraag of de kinderen nog weten hoe deze eruit zien en wat er allemaal in zit.
Hierna vertel je dat jullie in de klas ook kastelen gaan maken. Dit doe je in groepjes van ongeveer vier personen.

Kern:
De leerlingen gaan met de materialen aan de slag om een zo echt mogelijk kasteel te maken.

Afsluiting:
Laat de leerlingen bij elkaars kasteel langslopen en kijken naar dingen die ze missen en naar dingen die er eigenlijk niet in horen. Zorg wel dat dit op een positieve manier gebeurd!

Les 7: Cyberwerkblad


Inleiding:
Zorg dat je een aantal computers tot je beschikking hebt waar de kinderen op kunnen werken. Ze krijgen van te voren het vragenblad "Ridders en kastelen". Verder geef je eigenlijk geen instructie.

Kern:
De leerlingen gaan aan de slag met het vragenblad. Wanneer je te weinig computers hebt, verdeel je de klas in verschillende ploegen die tegelijk het blad gaan maken.

Afsluiting:
Bespreek met de kinderen de antwoorden die gevonden zijn. Waarschijnlijk konden ze ook al veel vragen uit hun hoofd beantwoorden, omdat ze tijdens dit project veel geleerd hebben over ridders.

Afsluiting van het project

Als afsluiting van het project is het leuk om met de klas naar het Archeon te gaan. Hier kunnen de kinderen zelf ervaren hoe mensen leefden in de riddertijd. Zie voor meer informatie onderstaande website:
Archeon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten